ניהול ואחזקת מבנים – טיפים לחורף בטוח ויבש

על מה נדבר:

.עונת החורף דורשת מכל בעל נכס לבצע הכנות מקדימות כמגננה מפני נזקי מזג האוויר. את ההכנות המקדימות, כשמם כן הן, יש לבצע דווקא בעונת הקיץ או הסתיו. זאת, על מנת שלא להגיע למצבים לא נעימים, הוצאות בלתי צפויות ומקרים נוספים עליהם תקראו במאמר זה. במקרים רבים חברת ניהול ואחזקת מבנים תוכל לסייע בכל אחת מהפעולות הללו. לחברת ניהול שכזו, לרוב ישנם לא מעט אנשי מקצוע אשר עובדים איתם במרוץ השנים.

הגנה על הגג

בכל הנוגע לגגות יש לבצע הפרדה והתייחסות נפרדת לסוג הגג; בכל הנוגע לגגות בעלי שיפוע, יש לבצע את העבודה בעזרת איש מקצוע מוסמך, בעיקר בשל הרגישות הגבוהה יותר של גגות מסוג זה, אך גם בשל הסיכון שבלהתהלך על שיפוע. לרוב בגגות משופעים ישנם חומרים שבירים (רעפים, לוחות אזבסט ועוד) ועצם התהלכותו של אדם שאינו מוסמך על גג שכזה – עשויה ליצור יותר נזק מתועלת. גם במקרה הזה, חלק מניהול ואחזקת מבנים ברמה גבוהה כולל בתוכו קישור לאנשי מקצוע איכותיים אשר ידעו לבצע עבודות בקשת היקפים רחבה ומגוונת.

גגות ללא שיפוע מנגד, צוברים נזקים רבים יותר מגגות בעלי שיפוע – בעיקר בשל המבנה שלהם. חשוב לשמור על גג נקי לכל אורך השנה, אך בעיקר לפני הגעת החורף והגשמים. במשך תקופת הקיץ יצטבר לו באופן טבעי לכלוך בגג. לכלוך זה יכול להגיע מעבודות המתבצעות באזור, רוחות ונזקי בעלי חיים. הנזק הגדול והשכיח ביותר הינו התנקזות שלוליות מים באזורים בהם קיימת פסולת כזו או אחרת – ולכן יש לוודא שהגג נקי ומסודר. ציפויי הגג עשויים בדרך כלל מחומרים אספלטיים ובשעות שמש חמות ישנו נזק פוטנציאלי בדריכה עליהם, בשל התרככותם מקרני השמש החזקות. זו הסיבה שבגינה אנו ממליצים לבצע עבודות על הגג בשעות המוקדמות יותר של היום.

טיפול במרזבים

דאגה לפתחי המרזבים מהווה חלק נוסף ומשמעותי בכל הנוגע לתחזוקת הגג. בכל גג ישנו לפחות פתח עגול אחד אליו מתנקזים מי הגשמים, ובחלק מהגגות קיימים יותר מפתח מרזב בודד. בפתחים אלו לרוב נהוג להתקין רשתות הגנה המשמשות כמגננה מפני סתימת המרזב. יש לוודא ראשית כי על הגג שלכם קיימת רשת הגנה בכל אחד מפתחי המרזבים הקיימים, ולדאוג לנקות אותם מפני עלים, ניירת או כל פסולת אחרת על מנת למנוע את חסימת הפתח.

במעלה המרזב, לרוב נוכל למצוא צינור אשר תפקידו להוריד את המים מהגג. בראשו של צינור זה, נוכל למצוא קופסה מרובעת המיועדת לווסת את זרימת המים מהגג לצינור. זהו הקולטן. במקרים רבים נוכל למצוא אי אלו בעלי חיים מעופפים המהווים סכנה פוטנציאלית של ממש לסתימת הקולטנים. במקרה של חסימת קולטן המים יגלשו לרוב דרך הקיר וילכלכו אותו. לכלוך זה אינו רק בעיה אסתטית, אלא סכנה של ממש. כתם שחור על הקיר מהווה את היווצרותן של פטריות, ובעתיד פטריות אלה יגרמו להתפוררות איטית ומבוקרת של הטיח ואף חדירה של המים מבעד לקירות. לצורך מניעה של מצבים כאלו, יש לוודא שהקולטן ריק ואף למצוא פתרונות יעילים להרחקת בעלי הכנף מאותו קולטן אטרקטיבי באמצעות רשת ייעודית למטרה זו. בכל נוגע למרזבים עצמם, יש לוודא כי כל הצינורות וחלקיהם מתחברים זה לזה ויוצרים רצף אחיד בין הצינור לבניין.

הגנה על הגג, ניהול ואחזקת מבנים


איטום הגג

ישנן שיטות רבות וחומרים מגוונים המשמשים לאיטום הגג. הזפת השחור והידוע אפקטיבי במיוחד. זאת, בעיקר בשל יכולתו לספוג חום גבוה. הוא גם כנראה הנפוץ ביותר מבין האלטרנטיבות הקיימות בשוק. כמובן שאפשר למצוא תערובות רבות ושונות. הזפת לרוב יבצע את העבודה, בהנחה והזיפות מתבצע כמו שצריך כמובן. איטום הגג הוא חלק אקוטי בכל הקשור להכנת הגג לחורף. יש להשתמש בשירותים של איש מקצוע שמסוגל לבצע כל עבודות האיטום שהנכס שלכם דורש. בדרך כלל, לחברת ניהול ואחזקת מבנים יש את אנשי המקצוע הקבועים איתם היא עובדת אחרי בדיקה ולכן היא "מונעת" מבעלי הדירות/נכסים את ההתעסקות שבדבר.

טיפול ברטיבות

רטיבות במבנה מגורים לרוב תוכלו למצוא באחת משלושת התצורות הבאות:

  1. כתמים שחורים על אחד מקירות הבית.
  2. גוון קיר כהה יותר מצבעו הטבעי.
  3. טפטוף, התקלפות או התפוררות טיח.

טיפול ברטיבות - ניהול ואחזקת מבנים (1)

לרוב, אנשים הנלחמים ברטיבות בקירות משתמשים בחומרי איטום או זיפות או כל פתרון מתוחכם אחר. לצערנו, ברוב המקרים פתרונות אלו לאו דווקא יביאו לפתרון הבעיה. כתמים שחורים, למשל, המופיעים על קירות ללא ליווי של התפוררות טיח או קילופים אינם נובעים מחדירת מים. תופעה זו היא תופעת עיבוי המים. תופעה זו נפוצה מאוד אך רובנו כלל לא מכיר אותה. האוויר נושא עימו אדי מים באחוז מסוים. ככל שהאוויר קר יותר בחלל החדר, ההוא פחות מימי. כאשר הקיר עצמו קר בחלקו החיצוני וחלל החדר חם (בעיקר בשל הפעלת מזגנים, תנורים וכיוב׳) – האוויר מאבד את יכולתו לשאת את אדי המים ומי שסופג את אותן אדי מים ברוב אצילותו הינו הטיח הנמצא בקירות. במשך הזמן יתעייף הטיח העוצמתי ובשלב מסוים נבחין בכתמים שחורים על הקיר.

טיפול בפטריות

למניעת היווצרותן של הפטריות ישנן מספר פתרונות. פתרון אחד הוא להוסיף בידוד לחלק הפנימי של החדר באמצעות איש מקצוע. ניתן גם להנמיך את אחוז הלחות בחדר באמצעות אוורור החלל. את הפטריות עצמן אפשר לנקות באמצעות אקונומיקה. קיים גם חומר מיוחד הנקרא ״פונגיצק״, אותו תוכלו למצוא בכל חנות חומרי בניין שבאזורכם. ניתן גם לצבוע את הקיר בצבע מיוחד נגד פטריות. כך, תמנעו את הגעתן בשנית בהמשך.

המלצתנו החמה לפני החורף הקר מתחלקת לשניים. ראשית, בצעו עבודות תחזוקה לכל אורך השנה ולא רק טרם הגעת החורף. הדגש העיקרי יהיה בשלהי עונת הקיץ – כהכנה לעונת החורף. שנית, תוכלו לפנות לאנשי מקצוע מומחים ומהימנים על מנת לבצע את כל ההכנות שיש לבצע.

כדי שתימנעו מהתעסקות שוטפת בנכס שלכם, דבר שגוזל זמן רב ואחריות מרובה, כיום בשנת 2021, בואך 2022 – הפתרון המושלם הוא להתקשר עם חברת ניהול. חברת ניהול ואחזקת מבנים מהימנה וותיקה – כזו אשר תדע לטפל בכל הדברים שדיברנו עליהם במאמר זה על הצד הטוב ביותר, היא בדיוק מה שאתם צריכים.

יכול לעניין אותך

קבוצת מרום

משרדים והנהלה

צרו קשר קבוצת מרום

טלפון קווי משרד ראשי: 073-789-5189

טלפון נייד: 052-630-3438

אימייל: office@maromgroup.org

כתובתנו: גרשון ש"ץ 16 תל אביב